Sikeresen lezárult az üzemanyag-kezelési projekt
Legfrissebb

- Összefoglaló, 2021. április 14.

- Horváth Zoltán közleménye

- Érettségi, 2021

- Tanulmányi ösztöndíj: első lépés a Paks II.-höz

- A Fidesz-KDNP képviselői csoportjának közleménye

- Összefoglaló, 2021. április 13.

- Összefoglaló, 2021. április 12.

- Összefoglaló, 2021. április 9.

- Összefoglaló, 2021. április 8.

- Összefoglaló, 2021. április 7.

- Összefoglaló, 2021. április 6.

- Összefoglaló, 2021. április 1.

Atomenergia
Paks
Közélet
Kultúra
Sport

Sikeresen lezárult az üzemanyag-kezelési projekt

2014. augusztus 14. 13:00:22  nyomtatási kép

(PAKS-PRESS) – Paks, 2014. augusztus 14., csütörtök – Sikeresen lezárult a tisztítási műveletet végző francia alvállalkozó hibájából 2003-ban a Paksi Atomerőműben bekövetkezett üzemzavar következményének végső felszámolása, a tokozott üzemanyag elszállítása. A különleges szállítójármű terv szerint megérkezett az orosz feldolgozó üzembe.


A magyar, az ukrán és az orosz hatóságok engedélyeinek, továbbá az EU illetékes szervezete, az EURATOM Supply Agency ellenjegyzésének birtokában, a vonatkozó nemzetközi egyezménnyel összhangban elszállították Paksról a hermetikusan lezárt tokokat, amelyek a tervnek megfelelően, biztonságos útvonalon megérkeztek az oroszországi feldolgozóüzembe.


 A Paksi Atomerőmű Magyarország villamosenergia-ellátásának, hazánk energiabiz-tonságának meghatározó eleme, a hazai termelés több mint felét adja. Folyamatos működése úgy az egész gazdaság, mint a környezetvédelem szempontjából kiemelkedő jelentőségű, éppen ezért fontos, hogy a tokozott üzemanyag-kezelési projekt sikeres lezárásával már ez a teher sem nehezíti a kiváló minőségű munkát - mondta Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatója, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. elnöke.

Hozzátette, az erőmű vezetésének és személyzetének legfontosabb feladata, hogy mindig gondoskodjanak a biztonságos működésről. E cél elérésének egyik legjelentősebb eleme a folyamatos üzemanyag-ellátás biztosítása, a két évre elegendő készlet fenntartása. Minden lehetőséget meg kell vizsgálni, és meg kell teremteni az alternatív üzemanyag-beszállítás műszaki lehetőségét. - Az alternatív szállítási útvonalaknak és módoknak biztonsági akadálya nincs, hiszen a friss üzemanyag szállítása nem jelent kockázatot, akár még légi úton is importálható – fűzte hozzá Baji Csaba.

Noha általában vasúton szállítják, az atomerőművek üzemanyagának légi szállítása is biztonságos, általánosan elfogadott nemzetközi gyakorlat – beleértve a paksi blokkokhoz hasonló, VVER típusú reaktorokat is. 

 

Mint ismeretes, a 2003-ban, egy tisztítási műveletet végző francia alvállalkozó hibájából bekövetkezett üzemzavar elhárítása több lépcsőben történt. A szakemberek mintegy másfél éven belül megteremtették a 2. blokk biztonságos újraindításának feltételeit, az egység azóta is folyamatosan, megbízhatóan termel.

A versenyben kiválasztott orosz partner segítségével, hatósági kontroll mellett 2007-re elvégezték a kapcsolódó károk elhárítását, kiemelték és betokozták a sérült üzemanyag-kazettákat, amelyeket több éves pihentetést követően a tavalyi évben előkészítettek a szállításra. Ezt a tokozott üzemanyagot szállították most az orosz feldolgozóüzembe. A francia alvállalkozó peren kívül kártérítést fizetett, ez az összeg és az atomerőmű biztosítása együttesen fedezte a kárelhárítás költségeit.

 

Hamvas István, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy jellemzően, évente több alkalommal fogad az atomerőmű üzemanyag-szállítmányokat, kifejezetten erre a célra tervezett, gyártott és engedélyezett acélkonténerekben. Ezek gyakorlatilag minden elképzelhető külső behatásnak ellenállnak. Ellátás-biztonsági szempontból indokolt több szállítási mód és különféle útvonalak kialakítása, így a vasúti mellett természetesen vizsgálták a legkevésbé kockázatos légi szállítás lehetőségét is.

Ez, a friss üzemanyag tulajdonságainak köszönhetően épp olyan biztonságos, és nem jelentősen drágább, mintha vonaton kapnánk meg a szükséges mennyiséget. A légi és a vasúti szállítás közötti költségkülönbség kevesebb, mint 1 százalékkal emeli meg az üzemanyag-beszerzés összköltségét – tette hozzá Hamvas István.


Mint elhangzott, tudományos kísérletek igazolják, hogy a konténer extrém terhelés esetén is megvédi a nukleáris üzemanyagot. Még egy esetleges szállítási baleset során sem jöhet létre láncreakció, emellett az üzemanyag-kazetták mindig a konténer belsejében maradnak, a bennük található urán-dioxid kerámiatabletták pedig vízben nem oldódnak, így a természetes vizeket sem veszélyeztetik. +++

Fotó: PAKS-PRESS/Kiss G. Péter. 

 

 

x

Paksi Atomerőmű